دانستنی های قاووت کرمان

قوتو گل گاوزبان + خواص و عوارض قاووت گل گاوزبان

قوتو گل گاوزبان یا همان قاووت گل گاوزبان معجونی خوشمزه و مفید با طبیعت گرم می باشد. گل گاوزبان هم یک گیاه آرامبخش است که برای تقویت اعصاب و روان، تقویت چشم و تصفیه خون مفید میباشد.

این قاووت یکی از قووتوهای معروف کرمان می باشد و یک میان وعده‌غذایی مناسب برای کودکان است. گل گاوزبان موجود در آن خواص بی نظیری به محصول بخشیده و به بهبود عملکرد سیستم گوارش و کلیه‌های بدن کمک شایانی می‌کند. می توانید قیمت قوتو گل گاوزبان فروشگاه بوتیاس را ببینید و آن را با قیمت سایر فروشندگان این محصول مقایسه کنید. گدشته از اینکه کیفیت محصول ما اصلاً قابل مقایسه با فروشگاه های دیگر نیست.

ترکیبات قوتو گل گاوزبان

مواد لازم قوتو گل گاوزبان عبارتند از :

  • گل گاو زبان
  • پودر نارگیل
  • شکر
  • نبات هم حسب سلیقه ی افراد استفاده می شود

این خوراکی به دلیل ترکیبات موجود در آن می تواند برای آرامبخشی، سیستم ایمنی بدن، کلیه و … مفید می باشد. مهمترین فواید و خواص قاووت گل گاوزبان عبارتند از :

  • آرامبخش و ضد افسردگی

خاصیت آرامبخشی قاووت گلگاوزبان به علت وجود ماده مؤثره آلکالوئید در خود گل گاوزبان است. آلکالوئید سبب ترشح هورمون سرتونین شده و حس آرام‌بخشی و شادی را به وجود می آورد.

  • مناسب کم خونی

ترکیبات آهن موجود در قاووت گل گاوزبان سبب رفع مشکل کم خونی بدن به صورت طبیعی می شود.

  • بهبود سلامت کلیه

وجود پتاسیم و کلسیم در گل گاوزبان سبب ادرارآوری می شود و همین موجب دفع سموم از کلیه و کبد می شود. از این رو قاووت گل گاوزبان می تواند برای سلامتی کلیه بسیار مفید باشد.

  • مقوی برای سیستم ایمنی بدن

وجود ویتامین c در گل گاوزبان و به طبع در قاووتش سبب ایمن شدن بدن در برابر بیماری ها و سرکوب سلول های مخرب بدن شود.

  • ضد التهابات بدن

یکی از موثرترین مواد موجود در گاوگاوزبان آلکالوئید است. این ماده خاصیت  ضددرد بودن، ضد روماتیسم و ضد آلرژی بودن را به قوتو گاوزبان داده است.

  • تسهیل عملکرد روده و معده

بادام موجود در قاووت به علت اینکه حاوی فیبرهای زیادی است می تواند حرکت روده را تسهیل کرده و فشار را از روی روده و معده بردارد.

  • آنتی اکسیدان و ضد سرطان

از آنجایی که از گل‌گاوزبان به‌ عنوان منبع آنتی‌اکسیدان یاد می‌شود و آنتی اکسیدان هم دشمن سرطان است. با مصرف قاووت گل گاوزبان شما می توانید با سرطان بجنگید و با ایمن کردن بدن خود از ابتلا شدن به آن جلوگیری کنید.

قاووت گل گاوزبان یا قوتو گل گاوزبان

به دلیل وجود  آلکالوئید در این نوع خوراکی، مصرف بیش از حد آن ممکن است موجب ایجاد مشکل برای کبد شما شود. بنابراین در میزان مصرف آن همیشه جانب تعادل و احتیاط را داشته باشید. موارد منع مصرف قاووت گل گاوزبان برای افراد خاص هم وجود دارد از جمله :

مصرف قاووت گل گاوزبان به دلیل وجود آلکالوئید برای زنان شیرده و باردار مناسب نیست و توصیه ما این است که از این کار پرهیز کنند.

افرادی هم که فشار خون بالا دارند حتماً باید با مشورت پزشک قاووت گل گاوزبان مصرف کنند.

طبع قاووت گل گاوزبان

طبع قوتو گل گاوزبان گرم و تراست و در مناطق گرمسیری هم رویش میکند. بنابراین برای مصرف آن برای افراد سرد مزاج ایده ی خوبی باشد.

طرز تهیه قوتو گل گاوزبان

دستور قوتو گل گاوزبان به این صورت است که ابتدا گل گاوزبان کاملاً تمیز کرده و سپس آن را با شکر و پودر نارگیل خود آسیاب کرده و آنها را با هم ترکیب کنید. اکنون قوتو شما آماده است.

روش مصرف قوتو گل گاوزبان

نحوه مصرف قاووت گل گاوزبان به این صورت است که شما می توانید قاووت را به صورت پودر شده و بدون نیاز به چیز خاصی برای میان وعده مصرف کنید. یا اینکه آن را با آبجوش یا چای ترکیب کرده و مصرف کنید که این بسته به سلیقه ی افراد دارد که به چه روشی قاووت خود را مصرف کنند. اگر به صورت خشک آن را مصرف می کنید می توانید ۲ الی ۳ قاشق چایخوری قاووت را در یک استکان آب جوش یا در یک لیوان شیر و حتی چای بریزند. حال نوشیدنی قاووت گل گاوزبان شما آماده است.

شرایط نگهداری قاووت گل گاوزبان

بهترین شرایط برای نگهداری قاووت گل گاوزبان این است که آن را دور از نور، رطوبت و گرما نگهداری کنید. از این رو مناسب ترین جا برای نگهداری قوتو گل گاوزبان یخچال است که می تواند برای مدت طولانی آن را سالم و تازه نگه دارد.

سخن آخر

خواص گل گاوزبان برای سلامتی بدن بسیار زیاد است. به همین دلیل کرمانی ها از دوران قدیم هر موقع بحث تهیه قاووت برای مهمانی ها یا مصرف خانگی بوده یکی از مهمترین انتخابهایشان قاووت گل گاوزبان بوده است.

4.7/5 - (3 امتیاز)

2 نظر در “قوتو گل گاوزبان + خواص و عوارض قاووت گل گاوزبان

  1. فاطمه امیری گفت:

    فکر نمیکردم طرز تهیه قوتو گل گاوزبان اینقد راحت باشه ولی فکر میکنم روش ترکیب و آسیاب موادی که برای قاووت گل گاوزبان استفاده میشه هم خیلی مهمه

    1. محسن اسماعیلی گفت:

      سلام..ممنونم از شما..بله حق با شماست. مواد قاووت گل گاوزبان بایذ به مقدار مناسب ترکیب بشه که طعم هیچکدام قالب نشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *