دانستنی های قاووت کرمان

فواید و مضرات قاووت خشخاش | طرز تهیه قاووت خشخاش

قاووت خشخاش یا قوتو خشخاش از انواع معجون های گرمسیری می باشد و به علت اینکه خشخاش را در خود دارد، سرشار از آهن و فسفر می باشد. به همین دلیل می توان آن را یک میان وعده مغذی و ایده آل به حساب آورد. قاووت خشخاش از ترکیب کردن خشخاش تخم کتان و تعدادی از دانه های دیگر و با طی مراحلی که برای درست کردن یک قاووت خوشمزه لازم است بدست می آید. قبل از خرید قاووت خشخاش هم شما می توانید ترکیبات موجود و مواد تشکیل دهنده ی آن را بررسی کنید تا با دقت بیشتری نوع قاووت خود را انتخاب کنید.

ترکیبات قاووت خشخاش

مواد لازم برای درست کردن قاووت خشخاش عبارتند از :

  • خشخاش
  • تخم کتان
  •  شکر
  •  زنجبیل
  • تخم خربزه
  • تخم گشنیز
  •  تخم شوید
  •  هل
  •  زیره

البته حسب سلیقه می توان یک از این مواد را اضافه یا کم کرد.

فواید و خواص قوتو خشخاش

از فواید قاووت خشخاش می توان به تقویت قوای جنسی، نشاط آور بودن، حفظ سلامت ارگان های مهم بدن مانند قلب و مغز، تقویت استخوان ها و… اشاره کرد.

قوتو خشخاش یک منبع غنی از اسیدهای چرب غیر اشباع است و سرشار از استرول‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب و ترکیبات فنولیک می باشد.

مهمترین خواص قاووت خشخاش عبارتند از :

  • تقویت نیروی جنسی

این معجون چون حاوی لیگنان می باشد می تواند در تقویت قوای جنسی در خانم ها و آقایان موثر واقع شود.

  • تقویت استخوان های بدن و عضلات

به دلیل فسفر موجود در آن، برای تقویت بافت استخوان و ترمیم آن بسیار موثر است. دانه های کنجدی که در قاووت خشخاش استفاده میشوند دارای مقادیر بسیار بالایی از کلسیم هستند که برای تقویت بافت استخوان ها بسیار مهم هستند. به علاوه تخم خشخاش حاوی ماده منگنز است. منگنز هم به تولید کلاژن در بدن کمک کرده و برای ترمیم استخوان ها بسیار موثر است.

  • بهبود سلامت مغز

این خوراکی خوشمزه به دلیل وجود مقادیر قابل توجه از کلسیم، منیزیم، مس و آهن به رشد مغز کمک میکند و سیستم عصبی شما را بهبود می بخشد. این خوراکی با بهبود عملکرد گیرنده های عصبی موجب میشود که سیستم عصبی بدن تقویت شده و از زوال آن جلوگیری می کند. همچنین نقش موثری در ارتقای عملکرد مغزی و تقویت قدرت حافظه و یادگیری دارد.

  • بهبود سلامت قلب

به دلیل وجود اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 در آن می تواند به سلامتی و تقویت قلب کمک بسیار زیادی کند.

  • رفع استرس و رفع بی خوابی

این معجون یک مسکن گیاهی و طبیعی به حساب می آید. یکی از مهمترین خاصیت های قاووت خشخاش آرام بخشی و رفع مشکل کم خوابی است. مصرف آن میزان کورتیزول بدن را کاهش می دهد که همین موجب کاهش سطح استرس و ایجاد حس آرامش می شود، از همین رو مشکل بی خوابی را هم حل می کند. دانه های خشخاش مقادیر قابل توجهی کلسیم و منیزیم دارند که به رشد مغز کمک کرده و فعالیت های مغز را بهبود می بخشد. قوتو خشخاشی به دلیل کنترل دانه های خشخاش روی فعالیت های مغز، می تواند کیفیت خواب شما را بهبود ببخشد.

  • جوانسازی سلولهای پوست

به دلیل اینکه این قاووت حاوی کلاژن می باشد، نقش مثبتی در سلامت پوست و مو دارد، به طوری که موجب جوانسازی سلولهای پوست شده و از افتادگی آن جلوگیری میکند.

قاووت خشخاش یا قوتو خشخاش

مضرات قاووت خشخاش

نمی توان برای عوارض قاووت خشخاش موارد زیادی را ذکر کرد. در واقع بیشترین ضرر این نوع قاووت از مصرف زیاده از حد آن باشد که می تواند موجب بروز چاقی، حساسیت و جوش(به دلیل ترکیبات گرمی موجود در آن) شود.

طرز تهیه قاووت خشخاش

برای تهیه قوتو خشخاش باید دانه های خشخاش به خوبی شسته شوند، بعد تخم های خشخاش شسته شده را خشک کنید و پس از آن به مدت کوتاهی تفت دهید. بعد از طی کردن این مراحل دانه های بوداده را با مواد دیگری که در قاووت خشخاش استفاده میکنید، همچون کنجد، هل سبز و شکر آسیاب کنید. پودر آماده شده قاووت خشخاش است که بسیار مقوی و انرژی زاست.

طرز مصرف قاووت خشخاش

برای روش مصرف قاووت خشخاش باید گفت که این قاووت را می توانید به صورت پودر در روز 1 الی 3 قاشق غذا خوری میل نمایید یا آن را با مقداری آب گرم یا شیر گرم و حتی چای مخلوط کرده و سپس میل کنید.

قاووت خشخاش برای کودکان

به طور کلی قاووت برای کودکان مفید است، و این به دلیل مواد مغذی و مواد معدنی موجود در آن است. حتی به دلیل مقادیر بالای کلسیم موجود در آن، می تواند برای رشد و تقویت استخوان بندی کودکان بسیار مفید باشد. ولی باید توجه کنید که بهتر است کودکان خردسال از مصرف قاووت خشخاش خودداری کنند.

طبع قوتو خشخاش کرمان

در پاسخ به اینکه طبع قاووت خشخاش گرم است یا سرد باید گفت که، چون خود خشخاش طبع سردی دارد و با وجود طبع گرم وخشک کنجد که در این نوع قاووت استفاده می شود، باز باید اذعان کرد که طبع قاووت خشخاش سرد و تر است. چون مقدار کنجد استفاده شده در مقایسه با خشخاش خیلی کمتر است و در نتیجه سردی این نوع قاووت برتری دارد بر گرمی اش.

شرایط نگهداری قاووت خشخاش

بهترین روش نگهداری قاووت خشخاش این است که آن را دور از نور، رطوبت و گرما نگهداری کنید. بهترین جا هم برای اینکار نگهداری در یخچال است.

سخن آخر

قاووت خشخاش در کنار خواص زیادی که دارد برای بعضی افراد مانند کودکان و زنان باردار مناسب نیست و اگر هم این افراد بخواهند قوتو خشخاش استفاده کنند باید با نظر و مشورت پزشک باشد.

4.7/5 - (3 امتیاز)

2 نظر در “فواید و مضرات قاووت خشخاش | طرز تهیه قاووت خشخاش

  1. امیر حسین گفت:

    از قاووت خشخاش برای ترک اعتیاد استفاده کنم تاثیری داره؟

    1. محسن اسماعیلی گفت:

      از قووتو خشخاش کرمان برای ترک اعتیاد نمیتوانید استفاده کنید چون از خشخاش برشته استفاده شده.. ولی در دوران ترک اعتیاد ..برای کم خوابی ناشی از ترک فوقالعاده مفیده ..همچنین برای مشکلات جنسی که ناشی از ترک اعتیاد بوجود میاد عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *