دانستنی های قاووت کرمان

قاووت نخودچی یا نخود نارگیل + خواص و دستور تهیه

قاووت نخودچی یا نخود نارگیل یا همان قوتو نخودی، نوعی شیرینی محلی در کرمان است. این قاووت کالری بسیار بالایی دارد که سردی معده را می گیرد و موجب تمدد اعصاب هم می شود. مصرف این نوع قاووت با کشمش طرفداران زیادی دارد و چون گرمی بسیار بالایی هم دارد. خوردن آن به خصوص در فصل زمستان بسیار لذیذ و دلچسب است. قیمت قاووت نخود نارگیل به نسبت سایر انواع قاووت مناسبتر است که البته کیفیت پودر نارگیلی که در آن استفاده می شود هم در این مورد تاثیر دارد.

مواد تشکیل دهنده قاووت نخودچی یا نخود نارگیل

مواد قوتو نخودی پیچیدگی خاصی ندارد و از موادی تشکیل می شود که به وفور در فروشگاه ها یافت می شود و به راحتی قابل تهیه است.

ترکیبات قاووت نخود نارگیل عبارتند از :

  • پودر نارگیل درجه یک
  • نخود نیمه یا نخود برشته
  • هل سبز
  • شکر

خواص قاووت یا قوتو نخود نارگیل

خواص قاووت نخود عبارتند از :

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی این قاووت موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

  • مفید برای دستگاه گوارش و معده

فراوانی فیبر موجود در نارگیل به تسهیل حرکت روده و هضم غذا کمک میکنه. هل موجود در قاووت نخودی – نارگیلی هم برای رفلاکس معده و اسهال مفید است.

  • ضد بی حالی و خستگی

تریگلسیرید موجود در نارگیل سبب می شود که انرژی شما افزایش یابد و اگر دچار بی حالی و کسلی هستید انرژی خود را بازیابی کنید. پس می شود گفت این قاووت یک خوراکی کامل و مقوی برای ریکاوری و تقویت قوا است.

  • افزایش میل و نیروی جنسی

به دلیل خاصیت گرم بودن این قاووت می توان آن را یک خوراکی طبیعی برای بهبود اختلالات جنسی و افزایش میل جنسی در زنان و مردان و تقویت اسپرم در مردان به حساب آورد.

  • مفید برای آرامش و تمدد اعصاب

از آنجایی که نارگیل سرشار از ویتامین B می باشد و این ویتامین مفید ترین ماده برای سلامتی روحی و ضد استرس می باشد، در نتیجه قاووت نخودچی می تواند برای ایجاد حس آرامش مفید باشد.

قاووت نخودچی یا نخود نارگیل

عوارض قاووت نخود و نارگیل

موارد منع مصرف قاووت نخود و نارگیل عبارتند از :

قند و کالری بالای قاووت نخود نارگیل موجب می شود که این نوع قاووت برای افراد دیابتی مفید نباشد. همچنین مصرف بی رویه قوتو نخودچی می تواند باعث بروز چاقی شود. و در نهایت طبع گرم قاووت نخودچی و نارگیل ممکن است در بعضی افراد سبب حساسیت و ایجاد جوش در بدن و به خصوص صورت شما شود.

در نتیجه اگر دارای دیابت هستید .قاووت نخود نارگیل رو پیشنهاد نمیکنیم .چون دارای قند بالایی هست. درعوض ما در فروشگاه بوتیاس قاووت پسته و چهل گیاه مخصوص افراد دیابتی داریم که با شکر سرخ شیرین کردیم.

طرز تهیه قاووت نخود نارگیل

دستور قاووت نخودچی به این صورت است که ابتدا مواد اصلی این قاووت را آسیاب کرده و سپس با هم مخلوط میکنیم. در طرز تهیه قاووت با آرد نخودچی باید به این نکته توجه کنید که شکر را به اندازه ی مناسب اضافه کنید نه به صورت بی رویه تا هم طعم متعادل تری داشته باشید و هم دچاراضافه وزن نشوید.

کالری قاووت نخودچی

متوسط کالری برای انواع قاووت به ازای هر 100 گرم 400 الی 500 کالری می باشد.

روش مصرف قاووت نخود نارگیل

قوتو نخود نارگیل یا قاووت نخود نارگیل را هم میتوان بصورت پودر میل کرد، هم میتوان با شیر و آب ولرم مخلوط کنید و میل کنید. البته میتوانید در اسموتی های تابستانی و معجون هم استفاده کنید. در هر صورت طعم عالی و لذیذی دارد.

روش نگهداری قاووت نخود نارگیلی

خود نارگیل یکی از خوراکی هایی است که زود کهنه می شود و طعم بدی به خود می گیرد، بنابراین قاووت نارگیل هم به طبع همین حساسیت را برای نگهداری دارد. بهترین ورش این است که قوتو نخودی نارگیلی را دریک ظرف شیشه ای در مکانی دور از نور، رطوبت و گرما نگهداری کنید. بنابراین می توان گفت نگهداری قاووت در یخچال مناسبترین جا برای حفظ کردن قاووت از فاسد شدن است و با این روش تا مدنت 6 ماه میتوان آن را به خوبی و تازه نگهداری کرد.

3.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *