دانستنی های زیره کرمان

افزایش شیر مادر با زیره

افزایش شیر مادر با زیره

زیره یک ادویه محبوب در سراسر جهان است که امروزه به موضوع داغ تحقیقات پزشکی تبدیل شده است زیرا شواهدی وجود دارد که این گیاه ممکن است فواید سلامتی داشته باشد. بسیاری از این مزایا مربوط به حل مشکلات گوارشی و تقویت سیستم ایمنی بدن است که توسط مطالعات ثابت و تایید شده است، در حالی که برخی از آنها هنوز برای برخی مانند تقویت کننده شیر بودن مورد سوال هستند. هرچند که افزایش شیر مادر با زیره  از گذشته گفته و استفاده میگشت. لذا در این مقاله صحت این ادعا بررسی شد و فواید و عوارض مصرف زیره در دوران شیردهی مورد بررسی قرار گرفت. آیا افزایش شیر مادر با زیره ممکن است؟

افزایش شیر مادر با زیره

افزایش شیر مادر با زیره

زیره چیست؟

تقریباً هیچ کس را نمی توان یافت که با زیره که جز سوغات استان کرمان هستش آشنایی نداشته باشد. این دانه معطر و غنی متعلق به گروهی از گیاهان دارویی به نام “نفخ کننده” است که در کاهش ناراحتی های گوارشی مفید است. زیره معمولاً در دو نوع مختلف کشت می شود:

  1. زیره سبز که به دلیل طعم گرم، خاکی و کمی تلخ به عنوان یکی از ادویه های اصلی در بسیاری از فرهنگ های غذایی به ویژه غذاهای مکزیکی، هندی، شمال آفریقا، آمریکای لاتین و آسیایی استفاده می شود. زیره در واقع بومی کشورهای مدیترانه شرقی، شرق هند به ویژه چین و هند است که به تدریج راه خود را به کشورهای دیگر باز می کند. این گیاه معطر از خانواده جعفری (Apiaceae) است که به آب کمی نیاز دارد و در دما و نور مناسب به خوبی رشد می کند. از ویژگی های ظاهری آن می توان به برگ های ظریف سبز تیره، ساقه های نازک و توخالی، گل های سفید و ارغوانی که به صورت چتری در انتهای ساقه ها ظاهر می شوند، دانه های مستطیلی شبیه دانه های زیره سیاه، با رنگ های متفاوت از قهوه ای مایل به زرد تا خاکستری اشاره کرد.
  1. زیره سیاه که قدمت کشت آن به دوران باستان باز می گردد. زیره نیز از خانواده گیاه جعفری (Apiaceae) است و دارای رایحه ای متمایز و طعمی گرم و کمی تند است که شما را به یاد بادیان و شیرین بیان می اندازد. زیره برخلاف زیره، نیاز آبی بسیار بالایی دارد و فقط در مناطق مرطوب با آب کافی رشد می کند. دانه‌های زیره سیاه کوچک‌تر، تیره‌تر و معطرتر و تلخ‌تر از زیره سبز هستند.
  2. خواص زیره در شیردهی

طبق اعتقاد پزشکان طب سنتی زیره سبز و زیره سیاه خاصیت شیردهی دارند. این بدان معناست که در دوران شیردهی می تواند باعث افزایش شیر مادر با زیره به طرز قابل توجی شود و از خشک شدن جریان شیر جلوگیری کند. همچنین مشاهده می شود که مصرف زیره در دوران شیردهی می تواند به حل برخی از مشکلات رایج در این دوران کمک کند:

  • درمان کم خونی: کم خونی ناشی از نه ماهگی بارداری و همچنین زایمان در دوران پس از زایمان بسیار شایع است و باعث خستگی و تنبلی مادران می شود و ممکن است بر عملکرد مراقبت از نوزاد آنها تأثیر منفی بگذارد. در چنین حالتی مصرف زیره در دوران شیردهی که منبع غنی آهن است می تواند به رفع این مشکلات کمک کند.
  • تقویت استخوان ها: بدن مادرانی که به فرزندان خود شیر می دهند، بیشتر از افراد عادی به کلسیم معدنی نیاز دارد و به همین دلیل برای جلوگیری از حذف کلسیم از استخوان ها و افزایش خطر پوکی استخوان، سرشار از کلسیم است. موادی باید در رژیم غذایی گنجانده شود زیره یکی از غذاهایی است که در این دوران باید بیشتر مصرف شود.
  • حل مشکل ریزش مو: ریزش مو مشکلی است که مادران پس از زایمان با آن آشنا هستند و اگرچه نمی توان آن را به طور کامل برطرف کرد، اما اگر علت ریزش مو کمبود آهن باشد، زیره به شما کمک می کند.
  • تسکین درد دل نوزاد: می دانید که هر چیزی که مادر شیرده مصرف می کند با شیرش به فرزندش می رسد و اگر مواد گازی در غذای مادر وجود داشته باشد، نه تنها خود مادر، بلکه فرزندش نیز دچار مشکلات گوارشی می شود. او همچنین درد دل را تجربه خواهد کرد. در نتیجه مصرف زیره در دوران شیردهی مانند یک تیر دو لبه عمل می کند، یعنی از یک طرف مشکلات گوارشی مانند نفخ و معده درد مادر را برطرف می کند و از طرف دیگر درد دل نوزاد را تسکین می دهد. اتفاق افتاد

شاید شما هم به دلیل خواص ذکر شده تصمیم به استفاده از زیره گرفته باشید، اما این را هم باید در نظر داشته باشید که صحت این ادعاها فقط در کلام باقی مانده و هنوز با تحقیقات علمی معتبر تایید نشده است. پس در مصرف آن زیاده روی نکنید و حتما با پزشک خود درمیان بگذارید.

آیا مصرف زیره در دوران شیردهی بی خطر است؟

بله، مصرف زیره در دوران شیردهی خطر خاصی به نظر نمی رسد. اما با توجه به اینکه تحقیقات در این زمینه محدود است و از تمام اثرات زیره بر نوزادان اطلاعی نداریم و همچنین با توجه به اینکه مشخص نیست زیره سبز به جای نوشیدن چه مقدار و چه دوزی برای شیردهی بی خطر است. دمنوش زیره از این گیاه تولید می شود و مورد تایید سازمان غذا و دارو یا وزارت بهداشت است و استفاده از قطره و مکمل های شیر مورد تایید توصیه می شود.

مقاله پیشنهادی: خواص زیره در بارداری

عوارض مصرف زیره در شیردهی

هر گیاه دارویی در صورت مصرف زیاد و طولانی مدت می تواند عوارضی را برای مصرف کنندگان خود ایجاد کند و زیره نیز از این قاعده مستثنی نیست. شایع ترین عوارض جانبی زیره و زیره سیاه عبارتند از:

  • مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل، درد معده، تهوع و استفراغ
  • اختلال عملکرد غده تیروئید (پرکاری تیروئید)
  • کاهش شدید سطح قند خون
  • ضعف و سرگیجه
  • تشدید خونریزی قاعدگی در زنان
  • اعتیاد به زیره و ایجاد هذیان و توهم
  • اختلال در عملکرد کلیه، کبد و کیسه صفرا

اگر به عنوان یک مادر شیرده زیره سبز زیادی مصرف می کنید، باید منتظر چنین عوارضی باشید. متاسفانه در مورد سایر عوارض مصرف زیره در دوران شیردهی اطلاعات خاصی وجود ندارد و به همین دلیل توصیه می شود در دوران شیردهی هرگز از زیره خودسرانه استفاده نکنید مگر اینکه نظر و دوز مصرفی پزشک متخصص طب سنتی توسط وی مشخص شود. به طور کلی خواص و عوارض زیره در این مقاله گفته شده اما افزایش شیر مادر با زیره یکی از راه های قدیمی برای این امر است که از گذشته استفاده میشد. حتما قبل از مصرف با پزشک خود مقدار و نحوه مصرف آن را درمیان بگذارید.

خرید زیره

اگر خواهان زیره درجه یک و عطری هستید تو همین سایت بوتیاس سفارشتون رو ثبت کنید تا رایگان براتون ارسال کنیم. اگر سوال یا ابهامی هم دارید. همین الان به صفحه چت آنلاین گوشه صفحه بیایید تا پاسخ دهم.در غیر این صورت برای سفارش فوری زیره به صفحه خرید زیره سیاه مراجعه کنید و سفارش رو ثبت کنید تا روز بعد براتون ارسال کنیم.

در تلگرام هم پاسخگوی شما هستم

4.2/5 - (6 امتیاز)

4 نظر در “افزایش شیر مادر با زیره

  1. مطهره گفت:

    زیره برای جبران کلسیم هم مفیده؟

    1. محسن اسماعیلی گفت:

      بله میتوانید مصرف کنید

  2. مریم گفت:

    ببخشید برای دمنوش زیره جهت افزایش شیر باید زیره را پودر کرد و دم کرد؟

    1. محسن اسماعیلی گفت:

      برای افزایش شیر میتوانید زیره را به صورت سالم دم کنید و مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *