دانستنی های زیره کرمان

آیا زیره سیاه باعث کم خونی میشود؟

آیا زیره سیاه باعث کم خونی میشود؟

برای کسانی که از کم خونی فقر آهن رنج می برند، رفع خستگی مفرط و افزایش عملکرد ورزشی از دیگر فواید زیره سیاه است. آهن موجود در زیره سیاه نقش مهمی در سلامت گلبول های قرمز دارد. آهن جزء ضروری هموگلوبین و میوگلوبین است، پروتئین هایی که مسئول حمل اکسیژن به عضلات بدن هستند. زنان باردار، دختران نوجوان، نوزادان و افرادی که به طور منظم خون اهدا می کنند، بیشتر در معرض خطر کم خونی جزئی و کمبود آهن هستند. در نتیجه توصیه می شود این دسته از افراد به میزان مناسب زیره سیاه را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

خانم ها می توانند از زیره سیاه برای تسکین دردهای قاعدگی استفاده کنند، اما این خاصیت زیره سیاه می تواند باعث خونریزی و سقط جنین شود و نباید به مقدار زیاد مصرف شود. اگرچه گفته می شود مصرف زیره سیاه باعث افزایش شیر مادران می شود، اما توصیه می شود که مادران شیرده زیره را با دقت و به مقدار کم مصرف کنند.

خواص درمانی زیره سیاه

زیره سیاه از زمان های قدیم به دلیل خواص درمانی آن مورد استفاده قرار می گرفته است، اما خوشبختانه تحقیقات اخیر نیز فواید زیره سیاه را برای سلامت بدن تایید می کند. در مقاله زیر در مورد خواص زیره سیاه برای انواع کمبودها و عوارض بدن صحبت می کنیم:

مطالعات ثابت کرده است که ترکیبات خاصی در زیره سیاه دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند و به درمان التهاب کمک می کنند. التهاب یک واکنش طبیعی بدن است، اما اگر این التهاب مزمن شود، می تواند منجر به عوارض زیادی مانند بیماری التهابی روده شود که عوارضی مانند زخم، درد روده، گاز، اسهال، فوریت و تحریک بافت گوارشی را به همراه دارد. با ویل یکی از فواید زیره سیاه جلوگیری از این اتفاق است. تحقیقات روی موش‌هایی که از بیماری التهابی روده رنج می‌برند نشان داد که عصاره زیره سیاه و عرق به اندازه داروهای مبتنی بر استروئید در کاهش التهاب بافت روده بزرگ مؤثر هستند.

یکی دیگر از فواید زیره سیاه این است که به هضم غذا کمک می کند. در طول تاریخ از زیره برای درمان بیماری های دستگاه گوارش مانند سوء هاضمه و زخم معده استفاده شده است. تحقیقات در مورد خواص زیره سیاه برای مشکلات گوارشی ثابت کرده است که مصرف عرق زیره سیاه موثر است. اما شاید از خود پرسیده باشید که عرق زیره سیاه برای چیست؟ عرق زیره سیاه باعث انبساط بافت ماهیچه ای دستگاه گوارش می شود و عوارض سوء هاضمه مانند گاز، درد روده و نفخ را درمان می کند.

مطالعه دیگری در مورد خواص شاهی زیره نشان داد که عرق زیره از رشد باکتری های مضر در روده جلوگیری می کند، اما از رشد باکتری های مفید روده (که در تولید مواد مغذی، کاهش التهاب، بهبود هضم و بهبود هضم نقش دارند) جلوگیری می کند. از سیستم ایمنی حمایت می کند. (در ایمنی بدن نقش دارد)

یکی دیگر از فواید زیره سیاه بهبود سلامت قلب است. پتاسیم موجود در زیره به حفظ ضربان قلب کمک می کند. همچنین با تنگ کردن عروق در کاهش فشار خون موثر است. مصرف زیره همچنین به کاهش سطح کلسترول خون کمک می کند.

فیبر موجود در زیره زمان زیادی برای هضم نیاز دارد، بنابراین باعث می شود در مقایسه با سایر غذاها برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید. این امر باعث می شود که کمتر میان وعده در میان تنقلات اصلی، یکی از بزرگترین علل اضافه وزن و چاقی باشد و خاصیت لاغری زیره را تقویت کند. فیبر موجود در زیره همچنین به ثابت نگه داشتن سطح قند خون در طول روز کمک می کند.

خاصیت ضد سرطانی زیره سیاه از دیگر فواید آن است. این دانه معطر سرشار از ترپن ها است، ترکیباتی که در بسیاری از گیاهان یافت می شود و رایحه خاصی به آنها می بخشد. لیمونن، ترپن که معمولا در پوست مرکبات یافت می شود، در زیره سیاه نیز یافت می شود و تحقیقات نشان داده است که این ترکیب می تواند تولید آنزیم های کبدی خاصی را افزایش دهد که به دفع مواد سرطان زا از بدن کمک می کند و اثرات ضد سرطانی دارد. زیره همچنین حاوی d-carvone است، ترکیبی که طعم و بوی خاکی زیره را می دهد.

گفته می شود که d-carvone موجود در زیره سیاه ممکن است در پیشگیری از سرطان روده بزرگ و همچنین فشار خون بالا موثر باشد. علاوه بر این، فلاونوئیدهایی مانند لوتئین، کاروتن و کریپتوکسانتین موجود در زیره سیاه با از بین بردن رادیکال های آزاد از ما در برابر انواع سرطان محافظت می کند و از بیماری های عصبی مانند پارکینسون جلوگیری می کند.

طرز تهیه و استفاده از زیره سیاه

همانطور که قبلا ذکر شد، با وجود خواص و فواید مختلف زیره سیاه، زیره یک ادویه غیر معمول و گران قیمت نیست. بنابراین در اکثر فروشگاه ها موجود است و امکان خرید اینترنتی نیز وجود دارد.

آیا زیره سیاه باعث کم خونی میشود؟

آیا زیره سیاه باعث کم خونی میشود؟

زیره سیاه بیشتر در آشپزی استفاده می شود. استفاده بیش از حد از نمک یا شکر می تواند منجر به بیماری هایی مانند فشار خون یا دیابت شود، بنابراین بسیاری از افراد هنگام پخت و پز نمک و شکر را با ادویه هایی مانند زیره سیاه جایگزین می کنند.

از زیره در تهیه انواع کیک، دسر و کلوچه استفاده می شود.

برای بهره مندی از مزایای زیره سیاه نیز می توانید از چای زیره سیاه استفاده کنید. برای تهیه چای زیره سیاه خانگی یک قاشق چایخوری زیره را آسیاب کرده و با یک لیوان آب جوش در قوری چینی به مدت 10 دقیقه دم کنید. سپس چای را صاف کرده و به دلخواه با شکر یا یک قاشق عسل میل کنید.

برای تقویت اثرات مفید چای زیره سیاه می توانید آن را با آویشن و زنیان یا دارچین و لیمو عمانی دم کنید. لازم به ذکر است که از آنجایی که زیره دارای اسانس و مواد فرار است، زیره آسیاب شده در صورت عدم مصرف فوری بیشتر مواد مؤثر و ترکیبات شیمیایی مفید خود را از دست می دهد. بنابراین از آسیاب کردن مقادیر زیاد زیره خودداری کنید و آن را ذخیره کنید و ترجیحا دانه های زیره سیاه را در زمان و به مقدار لازم آسیاب کنید.

اگرچه زیره سیاه بیشتر به صورت خوراکی مصرف می شود، اما می توان از آن به صورت موضعی نیز استفاده کرد. فقط باید توجه داشت که مصرف محلی آن برای اکثریت به اندازه مصرف خوراکی بی خطر نیست! پوست های حساس هنگام استفاده از روغن زیره یا عرق باید بسیار مراقب باشند. توصیه می شود عرق زیره را به صورت محلول غلیظ به پوست نمالید، اما در صورت ترکیب با روغنی مانند روغن زیتون و یا رقیق شدن محلول به میزان 2 (درصد)، استفاده موضعی از عرق آن می باشد. گیاه روی پوست سالم توصیه می شود. (پوست بدون آسیب) برای بهره مندی از فواید زیره سیاه.

سخن پایانی

زیره سیاه مصارف خوراکی و درمانی زیادی دارد و به افزایش میزان مواد مغذی در بدن کمک می کند و سلامت بدن را بهبود می بخشد. لذت بردن از مزایای زیره سیاه هزینه زیادی ندارد و این ادویه بی نظیر را می توان در انواع فروشگاه ها یافت. اما برای بهره مندی از خواص زیره سیاه، قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. برای خرید زیره سیاه میتوانید از لینک قبلی استفاده کنید یا اگر سوال و ابهامی دارید از قسمت چت آنلاین گوشه تصویر یا از طریق تلگرام با من در ارتباط باشید.

امتیاز هم بدید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *