دانستنی های زیره کرمان

آیا خوردن زیره سیاه باعث لاغری میشود؟

لاغری با زیره سیاه

انواع ادویه جات همیشه در سفره های ایرانی نقش پر رنگی داشته است، سال هاست که آشپزهای ایرانی با مهارت و طعم خود طعم و عطری منحصر به فرد به غذاهای اصیل و دلچسب ایرانی می دهند، اما عطر و طعم مطبوع تنها ویژگی مثبت آن نیست. بسیاری از ادویه ها نیز ویژگی ها و فواید بسیاری دارند یکی از این ادویه ها زیره سیاه است که فواید بی شماری دارد.

دو نوع کلی زیره  در استان کرمان وجود دارد. زیره سیاه و زیره سبز به طور کلی برای خانم ها موثر هستند و به خصوص در درمان دردهای قاعدگی با زیره، زیره سیاه یک ادویه خاص با ساختار بسیار گرم و خشک است که در آشپزی و همچنین در طب گیاهی استفاده می شود.

طعم تلخ و خاکی زیره سیاه یادآور شیرین بیان، گشنیز و رازیانه است، زیره سیاه را می توان در تهیه انواع نان، دسر و غذا به صورت کامل یا آسیاب شده استفاده کرد. زیره سیاه را نیز می توان در صورت استفاده از خواص درمانی به چای یا چای اضافه کرد. زیره سیاه حاوی طیف گسترده ای از مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند آهن، روی، کلسیم و فیبر است که اکثر ما در رژیم غذایی خود فاقد آن هستند. علاوه بر مواد مغذی موجود در این ادویه، تحقیقات همچنین ثابت کرده است که ترکیبات معطری نیز در آن وجود دارد. زیره سیاه فواید زیادی برای سلامت بدن از جمله بهبود هضم دارد.

طب لاغری با زیره سیاه مدتی است که در بین مردم رایج شده است. زیره مانند بسیاری از ادویه های دیگر قرن ها به عنوان یک درمان طبیعی برای درمان بیماری ها و مشکلات مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعات نشان داده است که زیره تاثیرات زیادی بر بدن دارد. آنتی اکسیدان های موجود در این ادویه خطر ابتلا به سرطان، مشکلات قلبی عروقی، التهاب و دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. تخم زیره از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند و از لخته شدن خون جلوگیری می کند. همچنین گفته اند که زیره برای نازک شدن معده مفید است.

برخی از مطالعات ادعا می کنند که افزودن زیره به رژیم غذایی برای لاغری با زیره سیاه راه خوبی برای کاهش وزن است. البته فقط یک غذا یا ادویه برای کاهش وزن مانند جادو عمل نمی کند. در هر صورت برای کاهش وزن باید میزان کالری مصرفی خود را تغییر دهید. افزودن زیره به غذا باعث کاهش وزن قابل توجهی نمی شود، اما افزودن آن به یک رژیم غذایی متعادل و کم کالری ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

مقاله پیشنهادی : خواص زیره در بارداری

ارزش غذایی زیره سیاه

زیره سیاه حاوی طیف گسترده ای از مواد مغذی ضروری است، یک قاشق غذاخوری (6.7 گرم) سیاهدانه حاوی:

  • کالری: 22
  • پروتئین: 1.3 گرم
  • چربی: 0.9 گرم
  • کربوهیدرات: 3.34 گرم
  • فیبر: 2.6 گرم
  • مس: 6.7 درصد ارزش غذایی روزانه (ارزش روزانه-DV)
  • آهن: 6.1 درصد برای زنان
  • منیزیم: 5.4٪ از DV
  • منگنز: 4.8 درصد برای زنان
  • کلسیم: 3.6٪ از DV
  • روی: 4.6 درصد برای زنان

علاوه بر این، زیره سیاه منبع غنی از آنتی اکسیدان هایی مانند لیمونن و کارون است که از سلامت بدن حمایت می کند.

تاثیر مصرف زیره بر کاهش وزن

مطالعات نشان داده اند که زیره برای کاهش وزن موثر است، اما هنوز فرضیه های اثبات نشده ای درباره تاثیر این ادویه بر متابولیسم بدن وجود دارد. زیره حاوی ترکیبی به نام فیتوسترول است که به کاهش کلسترول بد کمک می کند. شاید به همین دلیل است که گروهی که در مطالعات زیره سبز مصرف کردند، سطح کلسترول و چربی خون کمتری داشتند.

دلیل دیگری که گفته می شود لاغری با زیره سیاه مفید است این است که زیره مانند سایر ادویه ها بر متابولیسم بدن تأثیر می گذارد. مثلا افزایش تلخی غذا باعث افزایش متابولیسم بدن می شود. اگرچه تاثیر این ماده کم است، اما در صورت ترکیب با روش های دیگر به کاهش وزن کمک می کند. ادویه زیره بسیار کم کالری است. دو قاشق چایخوری فقط 16 کالری دارد.

لاغری با زیره سیاه

لاغری با زیره سیاه

این مقدار کالری زیره را به یکی از گزینه های عالی برای طعم دادن به یک وعده غذایی بدون افزایش کالری دریافتی روزانه تبدیل می کند. زیره حاوی یک ماده فعال به نام تیموکینون است، این ماده شیمیایی طبیعی دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که به کاهش وزن بدن کمک می کند. تیموکینون با مبارزه با رادیکال های آزاد و پایین نگه داشتن سطح قند خون با کمک به سلول های بدن در پاسخ به انسولین و گلوکز به سم زدایی بدن کمک می کند.

رفع مشکلات گوارشی

تحقیقات در مورد خواص زیره سیاه برای مشکلات گوارشی ثابت کرده است که مصرف عرق زیره سیاه موثر است. اما شاید از خود پرسیده باشید که عرق زیره سیاه برای چیست؟ عرق زیره سیاه باعث انبساط بافت ماهیچه ای دستگاه گوارش می شود و اثرات سوء هاضمه مانند گاز، درد روده و نفخ را بهبود می بخشد. مطالعه دیگری در مورد خواص عرق سیاه دانه نشان داد که عرق زیره سیاه از رشد باکتری های مضر در بدن جلوگیری می کند.

حاوی فیبر و قابلیت هضم غذا

فیبر موجود در زیره سیاه زمان زیادی برای هضم نیاز دارد، بنابراین باعث می شود در مقایسه با سایر غذاها برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید. این امر باعث می‌شود که میان وعده‌های میان وعده‌های اصلی که یکی از بزرگ‌ترین دلایل اضافه وزن و چاقی است، کمتر شود و خاصیت لاغری با زیره سیاه را تقویت کند. فیبر موجود در زیره سیاه همچنین به ثابت نگه داشتن سطح قند خون در طول روز کمک می کند.

چگونه زیره را بیشتر مصرف کنیم؟

مردم خاورمیانه و هند بیش از هر نقطه دیگری از جهان از زیره در آشپزی خود استفاده می کنند. می توانید از این ادویه به عنوان یکی از اجزای چاشنی کاری استفاده کنید که در برنج، گوشت و سرخ کردنی نیز استفاده می شود. اگر در آشپزی خود از زیره زیاد استفاده نمی کنید، آن را روی سبزیجات پخته شده، تخم مرغ، مغزها، سس ها و چاشنی ها بپاشید. همچنین می توانید از زیره برای مزه دار کردن گوشت قرمز، غذاهای دریایی و سبزیجات استفاده کنید.

با جوشاندن دانه های زیره کامل در آب و اجازه دادن به دم کردن آن، برای خود یک چای لاغری زیره درست کنید. زیره چاشنی خوبی برای افزودن به سوپ، خورش، غذاهای تند و حتی تخم مرغ است. زیره طعم شگفت انگیزی به آجیل و خشکبار می دهد و یکی از چاشنی های ضروری تاکو است. فقط آن را به همراه مقداری پودر فلفل قرمز، پودر سیر، پودر پیاز، پاپریکا به ظرف اضافه کنید.

همانطور که گفته شد راه های زیادی برای لاغری با زیره سیاه وجود دارد. در زیر تعدادی از این راه ها را با هم بررسی می کنیم.

  1. دانه های زیره سبز دو قاشق غذاخوری زیره را از شب قبل به مدت 5 تا 6 ساعت در آب خیس کنید. سپس دانه ها را بجوشانید و از صافی رد کنید. حالا مقداری آب لیمو به آن اضافه کنید. این دمنوش لاغری را هر روز صبح به مدت دو هفته بنوشید.
  2. پودر زیره و ماست یک قاشق چایخوری پودر زیره را با یک قاشق چایخوری ماست مخلوط کرده و به مدت 15 روز هر روز بعد از غذا میل کنید.
  3. برای تهیه دمنوش زیره، یک لیوان آب را با دمنوش زیره، پودر زیره بجوشانید. برای طعم بهتر می توانید مقداری نمک به این مخلوط اضافه کنید. این نوشیدنی را بعد از هر وعده غذایی به مدت 20 روز بنوشید.

عوارض زیره چیست؟

به گفته کارشناسان، اگر زیره سیاه به مقدار کم مصرف شود، بی خطر است. می توانید با خیال راحت از آن به مدت هشت هفته استفاده کنید.

هشدارها و افرادی که باید زیره سیاه را با احتیاط مصرف کنند:

  • خانم های باردار باید در مصرف زیره بسیار احتیاط کنند.
  • زیره می تواند قند خون را کاهش دهد، افراد دیابتی نباید بدون بررسی قند خون از آن استفاده کنند.
  • اگر قرار است عمل کنید، حداقل دو روز قبل از عمل از آن استفاده کنید زیرا ممکن است در حین و بعد از عمل، کنترل قند خون را مختل کند.

امروزه به‌جای دارو از آن به‌عنوان ادویه و چاشنی غذا استفاده می‌شود، اما زمان آن فرا رسیده است که کاربرد دارویی آن را احیا کنیم زیرا فواید زیادی برای سلامتی دارد. لاغری با زیره سیاه یکی از روش های مفید در این زمینه است، برای خرید زیره سیاه مرغوب و عطری و درجه یک روی لینک آبی رنگ بزنید یا اگر سوال و ابهامی دارید در چت گوشه تصویر با من در ارتباط باشید یا از طریق ایتا بهم پیام بدید

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *