دانستنی های زیره کرمان

طریقه مصرف زیره سیاه برای معده

طریقه مصرف زیره سیاه برای معده

یکی از موارد زیادی که اکثر ما تجربه کرده ایم، رفلاکس معده است. به دلیل خوردن غذای نا مناسب و یا تغذیه ای نا متناسب با طبع بدن، معده دچار رفلاکس شده و با برگرداندن اسید معده حس سنگینی در قسمت نای و مری ایجاد میشود! اما راه حل این مشکل چیست؟ زیره خاصیت درمانی دارد. از دانه ها و روغن آن برای درمان سوزش سر دل نیز استفاده می شود.

علاوه بر این، زیره ضد یبوست و ضد باکتری است، به هضم غذا کمک می کند و دردهای معده و روده را التیام می بخشد. زیره در درمان سندرم روده تحریک پذیر و سوء هاضمه نیز بسیار مفید است. شما می توانید حدود 2 میلی گرم اسانس را سه بار در روز مصرف کنید. طریقه مصرف زیره سیاه برای معده. مصرف زیره به از بین بردن رفلاکس معده کمک میکند اما در کنار این خاصیت زیره از خواص زیاد دیگری نیز بهره مند است. در ادامه به تمامی خواص زیره میپردازیم.

خواص و فواید زیره

زیره یک دانه معطر و ضد نفخ است که در آشپزی و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد و زیره دو نوع زیره سبز و زیره سیاه است که دومی به «زیره ایرانی» معروف است. زیره یک ادویه بی نظیر است که از دیرباز در آشپزی و داروهای گیاهی استفاده می شده است. طعم کمی تلخ و خاکی آن یادآور شیرین بیان، گشنیز، بادیان و رازیانه است. می توان از آن به صورت کامل یا آسیاب شده در غذاهایی مانند نان، دسر، کاری و کاسرول استفاده کرد.

مواد مغذی زیره سیاه

زیره سیاه حاوی طیف گسترده ای از مواد مغذی ضروری است که در اکثر رژیم های غذایی غربی وجود ندارد. اینها شامل آهن، روی، کلسیم و فیبر است. پودر زیره 500 کالری در هر 100 گرم دارد.

فقط 1 قاشق غذاخوری (6.7 گرم) زیره، مواد مغذی زیر را تامین می کند:

  • کالری: 22
  • پروتئین: 1.3 گرم
  • چربی: 0.9 گرم
  • کربوهیدرات: 3.34 گرم
  • فیبر: 2.6 گرم
  • مس: 6.7% DV
  • آهن: 6.1 درصد برای زنان
  • منیزیم: 5.4٪ از DV
  • منگنز: 4.8 درصد برای زنان
  • کلسیم: 3.6٪ از DV
  • روی: 4.6 درصد برای زنان

مهمترین خواص زیره سیاه

طبیعت زیره سیاه بسیار گرم و خشک است. زیره سیاه دارای خاصیت ادرارآور، ضد نفخ، مقوی، تقویت کننده شیر، ملین، انرژی زا، ضد کرم، هضم کننده، ضد تشنج، قابض، معرق، مقوی معده، بازدارنده اسپرم است. زیره سیاه برای بلع هوا، رفع نفخ، سوء هاضمه، تسهیل هضم غذا، قولنج در کودکان، انگل های معده و روده، باد کلیه و مثانه، تنگی نفس، سرماخوردگی، سکسکه گازی مصرف می شود. زیره سیاه یک درمان سنتی برای سوء هاضمه به خصوص گاز معده است.

طریقه مصرف زیره سیاه برای معده

طریقه مصرف زیره برای معده

مشکلات سیستم گوارشی

زیره سیاه دارای خواص تسکین دهنده درد است و به تسکین روده ها کمک می کند. همچنین توانایی درمان سایر مشکلات روده را دارد.

  • کاهش التهاب

زیره دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی است.

در حالی که التهاب یک پاسخ طبیعی بدن است، التهاب مزمن می تواند منجر به بیماری های مختلفی مانند بیماری التهابی روده (IBD) شود. علائم ممکن است شامل زخم، گرفتگی عضلات، گاز، اسهال و تحریک دستگاه گوارش باشد.

  • بهبود هضم

زیره سیاه در طول تاریخ برای درمان انواع بیماری های گوارشی از جمله سوء هاضمه و زخم معده استفاده شده است. تعدادی از مطالعات کوچک انسانی نشان می دهد که زیره سیاه علائم سوء هاضمه مانند گاز، گرفتگی و نفخ را تسکین می دهد.

زیره از رشد باکتری های مضر در روده جلوگیری می کند و در عین حال باکتری های مفید را دست نخورده باقی می گذارد. این باکتری های خوب مواد مغذی تولید می کنند، التهاب را کاهش می دهند، هضم را بهبود می بخشند و از سلامت ایمنی شما حمایت می کنند.

  • کاهش وزن

زیره سیاه عامل کاهش وزن میباشد اما شرایطی دارد. مطالعات نشان داده اند که زیره سیاه می تواند باعث کاهش وزن شود و به درمان انواع بیماری های التهابی و اختلالات گوارشی کمک کند. (بیشتر بخوانید: زیره برای آب کردن شکم)

  • سلامت قلب

زیره سیاه به دلیل وجود پتاسیم به حفظ ضربان قلب مناسب کمک می کند. این خاصیت به کاهش انقباض شریان ها و سیاهرگ ها و کاهش فشار خون کمک می کند.

  • افزایش اشتها

دانه های زیره سیاه با تسریع فرآیند گوارش و زیره با رفع یبوست به افزایش اشتها کمک می کند.

  • متابولیسم را بهبود می بخشد

زیره سیاه حاوی مقدار زیادی منگنز است که به بهبود متابولیسم بدن کمک می کند. مصرف منظم زیره سیاه باعث افزایش فرآیند تولید انرژی در بدن می شود.

  • خواب را بهبود می بخشد

محتوای بالای منیزیم موجود در آن به داشتن خوابی آرام کمک می کند. منیزیم یک ماده معدنی است که مستقیماً مسئول بهبود خواب است. مصرف زیره سیاه برای بی خوابی مفید است.

نحوه استفاده از زیره

زیره را می توان آسیاب کرد و به انواع غذاها، ماست و سوپ اضافه کرد و از زیره به عنوان دم کرده نیز استفاده کرد.

یک قاشق چایخوری زیره سیاه را در هاون سنگی یا چینی آسیاب کرده و در یک لیوان آب جوش در قوری چینی به مدت 10 دقیقه روی حرارت ملایم با شعله غیرمستقیم دم کنید. قبل از مصرف چای زیره سیاه آن را صاف کرده و با کمی شکر یا یک قاشق عسل میل کنید. می توانید این چای را با مخلوط کردن آن با آویشن و زنیان یا دارچین و لیمو عمانی دم کنید تا اثرات مفید آن افزایش یابد.

توجه: زیره سیاه حاوی اسانس و مواد فرار است. بنابراین باید بلافاصله پس از آسیاب کردن مصرف شود، نگهداری زیره آسیاب شده بخش زیادی از مواد موثره و ترکیبات شیمیایی مفید آن را هدر می دهد.

عوارض جانبی زیره سیاه:

  • ممکن است باعث دل درد شود.
  • ممکن است باعث آروغ زدن شود.
  • ممکن است خطر آسیب کبدی یا کلیوی را افزایش دهد.
  • برای مادران باردار و شیرده مناسب نیست.
  • ممکن است باعث افت فشار خون شود

 

برای خرید زیره حتما دقت لازم به خرج بدید و جاهای معتبر خرید کنید معتبر خرید کنید. در فروشگاه بوتیاس میتوانید زیره سیاه را با اطمینان و با کیفیت عالی تهیه کنید کافیست در قسمت چت گوشه ی صفحه با ما در ارتباط باشید یا همین الان با کلیک روی محصول زیر زیره سیاه را سفارش بدید تا فوری براتون با ارسال رایگان بفرستیم

ارتباط با من در ایتا

100گرم
1کیلوگرم
250گرم
500گرم

زیره سیاه کرمان

85,000 تومان680,000 تومان

4.7/5 - (3 امتیاز)

4 نظر در “طریقه مصرف زیره سیاه برای معده

  1. ملیحه گفت:

    زیره در درمان سندرم روده و سوء هاضمه مفیده؟

    1. محسن اسماعیلی گفت:

      بله هم پودر هم خود زیره را میتوانید مصرف کنید

  2. رضا رنجبر گفت:

    سلام وقت بخیر زیره برای درمان سرطان معده هم مفیده؟

    1. محسن اسماعیلی گفت:

      درمان صدرصدی نداره ..ولی در زمان درمان برای بعضی از واکنش های که به داروها شیمیایی میشه .زیره میتواند تا حدود خیلی کم از این واکنش ها جلوگیری کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *