دانستنی های زیره کرمان

آیا زیره سیاه باعث یبوست میشود؟

آیا زیره سیاه باعث یبوست میشود؟

زیره سیاه گیاهی است که در دوران باستان افسانه های جالبی در مورد آن وجود دارد. به عنوان مثال، خرافات معتقد بودند که زیره سیاه این قدرت را دارد که از دزدیده شدن هر اقلام حاوی این گیاه جلوگیری کند یا عاشقان عشق خود را نسبت به یکدیگر از دست بدهند! اما امروزه ثابت شده است که گیاه زیره سیاه قدرت شفابخشی دارد و می توان از روغن، میوه و دانه آن به عنوان دارو استفاده کرد.

دانه زیره سرشار از فیبر غذایی است و این ماده خوراکی باعث افزایش حجم غذا و سرعت بخشیدن به حرکت غذا در روده می شود و از یبوست جلوگیری می کند. زیره سیاه در مواردی مانند بلع هوا، نفخ، رفع سوء هاضمه، تسهیل هضم غذا، از بین بردن قولنج، انگل های معده و روده در کودکان، رفع بادهای کلیه و مثانه، تنگی نفس، سرماخوردگی، سکسکه گازی، اسیدیته مصرف می شود. دارو درمان سوء هاضمه مخصوصاً نفخ مرسوم است. خوردن زیره یا روغن آن در رفع سوء هاضمه و دل درد کودکان نافع است.

زیره سیاه گیاهی است دوساله که ارتفاع آن به 30 تا 80 سانتی متر می رسد، ریشه آن صاف و دوکی شکل و گوشتی، بدن بدون کرک و شفاف، برگ های آن سبز و قسمت بالایی ساقه است. گل آذین های ساقه کوتاه چتری شکل که ساقه را به صورت غلاف می پوشاند، گل های آن کوچک و سفید رنگ، میوه بیضی شکل، قهوه ای تیره یا شفاف مایل به زرد، زیره بزرگ ترین سطح زیر کشت کرمان است.

آیا زیره سیاه باعث یبوست میشود

آیا زیره سیاه باعث یبوست میشود

ترکیبات شیمیایی زیره

زیره سیاه حاوی تانن، موم، مواد رزینی، روغن سبز ثابت، موسیلاژ، مواد قندی، مواد نیتروژن دار و دی هیدروکاروئل، از نوع ترپن به نام کارون و اسانس حاوی دو نوع استن است. در ماه سال دوم که میوه آن تیره شده است، گیاه را کاملاً بریده و می گذارند تا بالغ شود.

خواص دارویی و اثرات زیره

طبیعت زیره سیاه بسیار گرم و خشک است. زیره سرشار از املاح معدنی مانند آهن، مس، کلسیم، پتاسیم، منگنز و منیزیم است که مصرف مس و آهن برای تولید گلبول های قرمز ضروری است و زیره از این نظر غذای مناسبی است. از این ادویه گیاهی مفید.

دانه زیره یک منبع غنی از آهن است که می توان از زیره برای درمان کم خونی استفاده کرد. مشکل کم خونی همیشه مشکل زنان و کودکان بوده که باعث کاهش سطح هموگلوبین خون می شود.افزودن این ماده به مواد غذایی روزانه زیره سیاه ادرار آور، گازدار است و دارای خواص تسکین دهنده، مقوی، تقویت کننده شیر، تنظیم کننده، شاداب کننده، ضد کرم، گوارشی، ضد تشنج، قابض، معرق، مقوی معده، بازدارنده اسپرم است.

شناخت خواص و مضرات زیره سیاه

  • زیره خاصیت ضد یبوست دارد و در رفع دردهای قاعدگی مفید است.
  • یک قاشق غذاخوری زیره سیاه آسیاب شده را در نیم لیتر آب جوش برای سوء هاضمه 1 تا 2 گرم دم کرده، بی اشتهایی، نفخ یا درد روده می کنند و زیره را می جوند یا با آب مخلوط می کنند.
  • مصرف یا جویدن چای زیره سیاه در تسکین و کاهش دردهای ناشی از خونریزی قاعدگی، درد روده و کاهش اشتها بسیار موثر است، طبق مطالعات انجام شده مصرف زیره سیاه یا روغن نیز می تواند سوء هاضمه و دردهای قلبی را در کودکان تسکین دهد. تنگی نفس کاربردهای زیادی دارد.
  • مصرف زیره در برخی افراد باعث اسهال و در برخی دیگر یبوست می شود.
  • بیماران کلیوی، کبدی و تنفسی و مادران باردار قبل از مصرف زیره با پزشک خود مشورت کنند.
  • به خودی خود عرق زیره را به کودکان ندهید.
  • مصرف زیاد زیره به دلیل طبع گرمش باعث کهیر می شود.مصرف زیاد زیره باعث افزایش ترشح تیروئید و در نتیجه لاغری صورت و یرقان می شود.

مضرات عرق زیره سیاه (احتیاط ها و موارد منع مصرف)

در گذشته زیره سبز به عنوان یک ادویه غیرسمی و خوراکی تبلیغ می شد، اما مانند سایر گیاهان، مصرف زیاد آن توصیه نمی شود.

  1. مصرف زیاد عرق زیره باعث رنگ پریدگی و زرد شدن صورت می شود.
  2. برخی افراد ممکن است به آن حساسیت داشته باشند.
  3. مصرف زیاد عرق زیره برای مدت طولانی می تواند به کبد و کلیه ها آسیب برساند.
  4. مصرف زیاد این عرق در دوران قاعدگی باعث خونریزی شدید می شود پس مراقب باشید در این دوران مصرف نکنید.
  5. مصرف زیاد عرق زیره برای زنان باردار ممنوع است و ممکن است باعث سقط جنین شود.
  6. از آنجایی که زیره دارای خواص مخدر است، مقادیر زیاد عرق زیره می تواند اعتیادآور باشد. همچنین می تواند باعث خواب آلودگی، حالت تهوع و آشفتگی ذهنی شود.

طرز استفاده از زیره سیاه

هر روز یک لیوان از این عرق استفاده کنید. می توان آن را با یک قاشق عسل طبیعی مصرف کرد. بهترین زمان برای مصرف این عرق نیم ساعت قبل از غذا است.

عرق زیره سیاه

عصاره زیره سیاه تهیه شده از دانه های این گیاه یکی از راه های بهره مندی از خواص فراوان این گیاه است. طبیعت عرق زیره سیاه گرم است. برخی از مهم ترین خواص عرق زیره سیاه در درمان بیماری ها عبارتند از: لاغری و کاهش وزن، تنظیم قاعدگی، افزایش شیر مادران شیرده، درمان ناراحتی های گوارشی، کاهش قند خون. اگر علاوه بر زیره از رازیانه استفاده کنید، میزان کاهش وزن افزایش می یابد.

دم کردن زیره

می توانید زیره را دم کرده و به عنوان دمنوش لاغری استفاده کنید و یا به دلیل طعم تند، چای زیره را به مواد دیگر اضافه کنید. برای تهیه دمنوش زیره کافی است یک قاشق غذاخوری پودر زیره را آسیاب کرده و با آب 80 درجه به مدت 15 تا 20 دقیقه دم کرده و رازیانه را اضافه کنید. سپس می توانید این چای را با یک قاشق عسل و آب لیمو میل کنید. افرادی که از این چای برای کاهش وزن استفاده می کنند، نیم ساعت قبل از غذا آن را بنوشند و از معجزه آن بهره مند شوند.

اگر از این چای برای کاهش نفخ و کمک به هضم غذا استفاده می کنید، بهترین زمان مصرف بعد از 3 وعده و وعده غذایی است. دم کرده زیره یکی از دمنوش های مفید برای معده است و اگر می خواهید معده را به طور کامل تقویت کنید باید 20 گرم زیره را با مرزنجوش و بابونه در یک لیتر آب ده دقیقه بجوشانید و پنج دقیقه دم کنید و هر بار بنوشید. صبح. و شب یک لیوان نوشید.

برای تهیه زیره عطری و قیمت مناسب میتوانید  از بوتیاس  خرید زیره را انجام دهید.تا با ارسال رایگان به دستتون برسانیم .

 

اگر سوال و ابهامی داشتید در قسمت چت آنلاین گوشه صفحه با من در ارتباط باشید یا از طریق تلگرام پیام بزارید

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *