دانستنی های قاووت کرمان

قاووت کرمان یا قوتو کرمان چه خواصی دارد + روش تهیه

قاووت کرمان یک خوراکی اصیل سوغات کرمان است که در زبان محلی قووتو یا قوتو کرمان هم نامیده می شود. این خوراکی خوشمزه از ترکیب گیاهان خوش طعم و عطر مختلف مانند زیره، مغزیجات، دانه ها، کرچک، پونه و … بدست می آید. قاووت یا قووتو به صورت معجون تهیه می شود و می توانید آن را با چای یا شیر هم میل کنید. پس از خواندن این مقاله شما می توانید اطلاعات بیشتری برای خرید قاووت اصل کرمان بدست بیاورید.

انواع قاووت کرمان

ممکن است این سوال برای شما هم پیش بیاید که چند نوع قوتو داریم. قاووت انواع مختلف دارد که قاووت چهل گیاه، گل گاوزبان، پسته ای، نخود نارگیل، خشخاش، بادام و گل محمدی مهمترین انواع قاووت هستند.

  • قاووت چهل گیاه

قووتو چهل گیاه از پرطرفدارترین سوغاتی های کرمان است که از گیاهان دارویی، دانه ها و مغزیجات متعددی چون بذر کتان، جو، تخم خرفه، شاه دانه (کنف)، تخم کاهو، تخم گشنیز و … تشکیل می  شود. اگر میخواهید اطلاعات بیشتری در مورد این خوراکی مقوی و لذیذ کسب کنید می توانید مقاله قاووت چهل گیاه بوتیاس را مطالعه کنید.

  • قاووت پسته‌ ای

خواص قاووت پسته باعث می شود که برای افراد مختلفی از جمله زنان باردار و کودکان یک گزینه مناسب و مورد اقبال باشد. ای نوع خوراکی از ترکیب پسته، شکر، نخودچی، مغز بادام، فندق و هل سبز درست می شود. اگر در دوران بارداری و شیردهی هستید این نوع قوتو به دلیل مقوی بودن آن یکی از بهترین انتخاب ها برای شما است.

  • قاووت خشخاش

خاصیت آرامبخشی این نوع قاووت سبب محبوبیت آن نزد مردم شده است. با ترکیب خشخاش، شکر، تخم کتان، تخم خربزه، تخم گشنیز، تخم شوید، زنجبیل، انواع هل و زیره میتوان یک قاووت خشخاش با کیفیت را درست کرد.

  • قاووت نارگیل یا نخود نارگیل

یکی دیگر از محبوبترین انواع قووتو در کرمان قاووت نخود نارگیل است که از موادی چون نخودچی، نارگیل، شکر، مغز بادام و هل سبز درست می شود.

  • قاووت گل گاوزبان

از آنجایی که خود گل گاوزبان نشاط آور است، ترکیب نارگیل، بادام، شکر، جو، هل و کینوا با گل گاوزبان آن را به یک قاووت گل گاوزبان پرطرفدار تبدیل میکند.

  • قاووت گل محمدی

ترکیب کردن گل محمدی، مغز بادام، شکر، هل و نخودچی می تواند نویدبخش یک قاووت گل محمدی خوش طعم و عطر برای طرفداران این خوراکی عطر انگیز و لذیذ باشد.

  • قاووت بادام

قاووت بادام از بادام، هل و شکر درست می شود.

قاووت کرمان

ترکیبات قاووت کرمان

برای فهمیدن اینکه قاووت کرمان از چه چیزهایی تشکیل شده باید توجه کنید که در ترکیب قاووت از انواع مغزیجات، دانه‌ها و گیاهان دارویی مانند آفتابگردان، زنجبیل، بذر جو، تخم خرفه، بذر کاهو، بذر کنف یا شاهدانه، بذر کتان، نارگیل، دانه خشخاش، کنجد، هل رسمی، مغز فندق، دارچین، تخم خربزه، زنجبیل، مغز پسته، نخودچی، بادام هندی، میخک درختی و خیلی مواد دیگر استفاده می شود.

فقط توجه کنید که در هر نوع قاووت از دانه ها و مواد خاصی برای درست کردن آن قاووت استفاده می شود.

خواص قاووت سوغات کرمان

هر کدام از انواع قاووت خواص خاص خود را دارند. مثلا قاووت خشخاش و گل گاوزبان خاصیت آرامبخشی بیشتری دارند. ولی به طور کلی قاووت دارای خواص زیر است :

  • تقویت اعصاب و آرامبخش
  • نشاط آور و انرژی بخش
  • تقویت کننده قوای جنسی
  • مقوی برای معده
  • مناسب برای ریکاوری بدن
  • از بین برنده درد و التهاب
نیرو بخش
تقویت حافظه
تقویت اعصابآرامبخش خواب
رفع کم خونیمسکن درد مفاصل نشاط آوررفع خستگی
تقویت کننده زنان پس از زایمانتقویت بعد از دوران نقاهتدرمان سستی و انزال زودرستقویت قوای جنسی
افزایش هوش کودکانخون سازتقویت کننده معده

خواص قاووت کرمان برای کودکان

فواید قاووت برای کودکان میتواند قابل توجه باشد. قاووت یا قوتو به دلیل ترکیبات منحصر به فردش حاوی مقادیر قابل توجهی کلسیم و مواد مغذی و سایر مواد معدنی و ویتامین ها است که می تواند برای کودکان یک مکمل بسیار خوب برای بهبود استخوان بندی و همچنین رشد کودکان باشد.

خواص قاووت یا قوتو برای بدنسازی

چون در قوتو از انواع دانه ها، مغزها و گیاهان دارویی استفاده می شود، یک مکمل مناسب و قوی برای ورزشکاران و به خصوص ورزش بدنسازی می باشد. بهبود متابولیسم و سوخت و ساز بدن، بهبود فرایند عضله سازی، رفع ضعف های ناشی از تمرینات ورزشی سنگین از جمله مهمترین خواص قاووت برای ورزشکاران و بدنسازها می باشد. ورزشکاران می توانند قبل از تمرین قوتو را به عنوان میان وعده مقوی مصرف کنند.

خواص قاووت برای لاغری

اگر شما همیشه از کمبود وزن و لاغری رنج می برید، قوتو یا قاووت می تواند یک خوراکی مناسب برای شما باشد. ترکیبات موجود در قاووت شامل مغزها و … حاوی انواع مواد معدنی، ویتامین ها، و حتی پروتئین مورد نیاز بدن می باشد و با خوردن قاووت شما می بینید که علاوه بر تقویت قوای جسمانی و بهبود ضعف های بدنی، به مرور وزن شما هم از حالت ضعف و لاغری خارج شده و حتی صورت شما هم تپل می شود.

خواص قوتو برای پریودی

بعضی از ترکیباتی که در قاووت استفاده می شود می تواند برای جبران کم خونی، به خصوص در دوران پریودی (قاعدگی) بسیار مفید باشد و حتی به گواه مشتریان ما در فروشگاه اینترنتی بوتیاس به سرعت و با فاصله کمی بعد از مصرف قاووت علایم بهبودی را تجربه کرده اند. درنتیجه قاووت با کاهش انقباض های رحم موجب کاهش درد پریود هم می ‌شود.

قوتو کرمان

خوردن قاووت کرمان در بارداری

خوردن قاووت در بارداری می تواند به رفع کم خونی، رفع بی حالی و ضعف، آرامش بخشی، تقویت سیستم ایمنی و تأمین ویتامین ها و مواد معدنی بدن بسیار مفید باشد.

خواص قاووت برای یبوست

طبق مشاهدات بعضی افراد که قاووت مصرف کرده و دچار مشکل یبوست بوده اند، مصرف قاووت موجب تسهیل حرکت روده و در نهایت رفع یبوست شده است. البته این فواید قاووت کرمان دور از انتظارهم نیست چون بعضی از موادی که در قاووت استفاده می شود حکم ملین دارند.

عوارض قاووت کرمان

در مورد ضرر قوتو باید گفت که به طور کلی عوارض قابل توجهی برای قاووت گزارش نشده است. ولی مصرف بی رویه ی آن می تواند موجب افزایش وزن و چاق شدن افراد شده و بعضاً هم به علت مواد گرمی موجود در قاووت می تواند سبب ایجاد جوش در بدن و صورت و ایجاد حساسیت شود. بنابراین اگر به مواد خاصی حساسیت دارید قبل از مصرف قاووت به مواد تشکیل دهنده ی آن دقت کنید.

طبع قاووت کرمان

در پاسخ به اینکه قوتو گرم است یا سرد باید گفت که قاووت یا قووتو به طور معمول طبع گرمی دارد. یعنی موادی که برای قاووت استفاده می شود بیشترشان طبع گرم دارند و به طور خاص قووتو چهل گیاه، قوتو پسته و قوتو مغزبادام نسبت به سایر انواع قاووت طبع گرمتری دارند.

طرز تهیه قوتو کرمان

روش تهیه یا دستور قاووت کرمان یا قوتو آنچنان پیچیده هم نیست. برای تهیه قاووت از مغزهای مختلفی مانند پسته، بادام، فندق، گردو و … استفاده می شود که برای درست کردن هر نوع از قاووت می تواند متفاوت باشد. همچنین از ادویه‌ها و گیاهان دارویی مانند زیره، زردچوبه، کرچک، خشخاش، کنجد و هل هم به تناسب استفاده می شود و در نهایت شکر یا نبات هم می تواند به مقدار مناسب و حسب سلیقه کاربرد داشته باشد. مراحل و طرز تهیه قاووت کرمان خانگی به صورت زیر می باشد.

  • خشک کردن مواد

برای این کار ابتدا موادی مانند زیره، کرچک و هل را به صورت جداگانه بشورید و سپس خشک کنید. این مرحله از آنجایی بسیار مهم است تا مواد به صورت کامل خشک و بدون رطوبت مورد استفاده قرار گیرند.

  • تفت دادن مواد

برخی از موادی که در قاووت به کار کار میرود مانند جو، خشخاش، کنجد و… باید حتما تفت داده شوند تا رایحه‌ها و طعم‌ها به خوبی به مخلوط دانه‌ها انتقال یابد. این مرحله برای بهبود طعم و عطر قاووت بسیار حائز اهمیت است.

  • آسیاب کردن مواد

مواد دانه‌ ای مانند کنجد و مغزها را به همراه شکر یا نبات آسیاب کنید تا به یک پودر یکنواخت تبدیل شوند.

  • ترکیب کردن مواد باهم

در این مرحله باید پودر تفت داده شده از مواد خشک و پودر مخلوط دانه‌ای را با هم مخلوط کنید. این مرحله نیاز به دقت دارد برای اینکه مواد به صورت یکنواخت ترکیب شوند.

خواص و فواید قاووت کرمان

طرز خوردن قوتو

برای طرز مصرف قاووت کرمان می توانید قوتو را به صورت خشک و به عنوان یک میان وعده مصرف کرده یا آن را دم کنید. ممکن است برای شما هم سوال باشد که قوتو را با چه بخوریم؟ بنابراین شما می توانید روزانه 1 یا 2 قاشق غذا خوری قاووت را با یک فنجان نوشیدنی گرم مانند چای، شیر یا آبجوش بریزید و میل کنید.

مصرف قوتو همراه با شیر

برای داشتن یک طعم بهتر و مقوی تر شدن فاووت می توانید آن را همراه با یک لیوان شیر مصرف کنید. مصرف قوتو با شیر به خصوص برای افرادی که از درد مفاصل رنج میبرند می تواند بسیار مفید باشد.

میزان کالری قاووت کرمان

طبق مطالعات به طور متوسط در هر 100 گرم قاووت با کیفیت بین 400 الی 500 کالری وجود دارد.

نحوه نگهداری قوتو

نحوه نگهداری به این صورت است که آن را دور از رطوبت، نور و گرما نگهداری کنید. برای این کار می توانید قوتو را داخل یک ظرف دربسته و داخل یخچال بگذارید. با این روش 3 تا 6 ماه می توانید با خیال راحت از قاووت خود استفاده کنید، بدون اینکه قاووت شما خراب شود.

سخن آخر

در این نوشتار سعی کردیم بیشترین سوالات شما را در مورد قاووت پاسخ دهیم. البته که هر کدام از انواع قاووت کرمان در روش تهیه و خواص خود نکات ریزی دارند که ما در فروشگاه اینترنتی بوتیاس در مقالات جداگانه انواع قوتو کرمان آن را برای شما به طور مفصل توضیح داده ایم.


سوالات متداول

قوتو رو کی بخوریم؟

بهترین زمان برای مصرف قاووت استفاده از آن به عنوان یک میان وعده است خواه به صورت میان وعده عصرانه یا بین سایر وعده های غذایی باشد.

مقدار مصرف قوتو چقدر است؟

شما می توانید روزانه 1 الی 2 قاشق غذا خوری قوتو را داخل یک فنجان نوشیدنی گرم مانند چای، شیر یا آبجوش بریزید و میل کنید.

آیا قاووت برای معده مفید است؟

مصرف قاووت به خصوص برای تقویت دیواره معده مفید است.

آیا قوتو کرمان چاق کننده است؟

مصرف مقادیر خیلی بالای این خوراکی به دلیل دریافت کالری بالای قاووت توسط بدن می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

آیا قوتو لاغر کننده است؟

برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند مصرف این خوراکی می تواند برای تقویت قوای جسمانی و ضعف ناشی از رژیم غذایی لاغری، به عنوان میان وعده کمک شایانی بکند.

قوتو سوغات کدام استان است؟

استان کرمان یکی از اصلی ترین حوزه های رواج قاووت یا قووتو است که به عنوان سوغات استان کرمان هم شناخته می شود.

آیا قوتو قند دارد؟

به دلیل ترکیبات خاص قوتو، به طور معمول در ترکیب قاووت مقداری قابل توجهی شکر وجود دارد. پس اگر دیابتی هستید بهتر است قاووت را همراه با شکر سفید مصرف نکنید.

5/5 - (10 امتیاز)

10 نظر در “قاووت کرمان یا قوتو کرمان چه خواصی دارد + روش تهیه

  1. علی گفت:

    سلام گندم و جو هم در قاووت استفاده میشود؟

    1. محسن اسماعیلی گفت:

      سلام.وقت بخیر..ما به هیچ عنوان استفاده نمیکنیم..ولی در کرمان هستن کسانی که استفاده میکنند

  2. محدثه مجیدیان گفت:

    قاووت با شکر قهوه ای هم موجود دارید؟

    1. محسن اسماعیلی گفت:

      بله هم با شکر قهوه ای هم با توت خشک موجوده..قسمت چت آنلاین گوشه تصویر هماهنگ کنید

  3. فاتحی گفت:

    سلام و صبح بخیر متاسفانه من هیچ مدل کربوهیدراتی نمیتونم بخورم آیا امکان داره برام قاووت سفارشی درست کنید و بعضی مواد رو حذف کنید؟

    1. محسن اسماعیلی گفت:

      سلام.به بوتیاس خوش آمدید..بله هر نمونه که بخواهید براتون آماده میکنیم و میفرستیم.. در قسمت چت گوشه صفحه پیام بزارید.

  4. زهرا عباسی گفت:

    سلام.ممنون از مطالب خوب سایت. پیشنهادم اینکه از گیاه های بیشتری در قاووت کرمان استفاده کنید

    1. محسن اسماعیلی گفت:

      ممنون از شما.. بله حتما..ما در قاووت چهل گیاه از انواع گیاهان مختلف استفاده کردیم. حدود 90درصدش گیاه هست..10 درصد شکر استفاده شده

  5. علی گفت:

    قاووت کرمان توی ایران حرف اول رو‌ میزنه بدل نداره

    1. محسن اسماعیلی گفت:

      بله کاملا درسته.بهترین کیفیت همچنان برای قاووت کرمان هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *